tisdag 18 augusti 2009

Mor-dotter combo

Jag hittade detta underbara tyg i Stoff och Stils reakatalog och kände direkt att detta ska jag sy något till mig själv av. Det blev två tunikor, en till mig och en till dottern.
Min tunika har blixtlås bak och axelband med knäppning bak. Från början använde jag ett mönster ur en Allt om Handarbete. Solklänning tror jag det var... Mönstret kortades av och formades vid bysten (tydligen skulle man ha platt byst till det här mönstret) och knytaxelbanden som såg gräsliga ut på mig gjordes om. Sen var jag nöjd!

Dotterns tunika har tryckknappar bak och samma knytaxelband som min tunika skulle haft. Mönstret kommer även detta från Allt om Handarbete. En soltopp som bara gick upp till 4 år som jag förstorade och förlängde så att det skulle passa min 7-åring. Trots detta fick jag ta in 5 cm(!) på varje sida när den var klar för provning. Nu passar den i alla fall och kommer antagligen göra så även nästa sommar...




2 kommentarer:

  1. guuud ilken snygg tunika det var till dig o ja såklart till dottern oxå men riktigt fin på dej, avis jag är me ute feter nått sånt mönster men inte riktigt hittat nått, o inte vågat me på o sy till mej själv me än byxor.
    snyggt!!!

    SvaraRadera