måndag 4 januari 2010

Vägen till en tröja...

Detta är min favvotröja!


Jag har länge tänkt att jag ska sy en likadan men inte riktigt vågat. Men så såg jag att Älsklingsfrö hade sytt en liknande tröja. Hor tipsade om ett mönster i en av Ottobre Woman tidningarna. Tyvärr stämde inte detta mönstret alls.

Istället kom jag att tänka på ett YouTube-klipp jag sett en gång för länge sedan om hur man ritar av ett mönster på en sydd skjorta. Man lägger skjortan på pappret och trycker nålen igenom sömmarna på skjortan och får på så vis ut mönsterdelarna på pappret utan att behöva sprätta skjortan. Problemet är bara att man behöver ha något mjukare underlag...

Av en händelse fick jag syn på spikmattan...

Bort med katten! ... Som blev sur för att jag tog hennes bästa dyna...

Vände spikarna neråt. Och tänk... Det funkade!

Mönster blev det och tröjan syddes...

Många fina stickningar...


Och här är det färdiga resultatet...

Denna tröjan är nu använd många gånger och är min nya favvotröja.




... Och katten, då?...


Ja, hon hittade en ny sovplats...


1 kommentar:

  1. Vad kul att det fungerade och att du lyckades på första försöket!

    SvaraRadera